top of page
Search
  • King Marc

ILLUMINAKING: 5 Healthiest Foods


Raya dah nak dekat kan so mesti korang nak mencari menu-menu sihat untuk tetamu-tetamu korang yang feeling nak makan sihat kan sebab kata orang menu belah-belah kita sangat berlemak dan berkolestrol tinggi. Itu agak bahaya untuk gaya hidup kita yang bersenam pun ibarat bulan Ramadan yang datang setahun sekali. Jadi demi menjaga kesejahteraan rakyat Malaysia. Jom kita hidang kan 5 makan tersihat dunia.

5) Lentils

Yasss lentils atau bahasa Malaysia dia kacang lentil (ye je kan) daripada India ni merupakan makanan ke-5 tersihat di dunia. So kalau korang nak buat lemang or nasi impit boleh lah ganti kan kuah kacang tu dengan kuah kacang lentil. Bijak tak? Lentil ni sangat tinggi protein dan juga ada serat yang boleh mengurangkan kadar kolestrol selain ada banyak zat besi. Cuba try pergi kedai ane or kedai aceh kalau-kalau ada jual.

4) Yogurt

Makan ruji dewa-dewi yunani (Greek yunani kan? ke bukan?) Yogurt adalah makan ke-4 tersihat di dunia dan saya adalah antara manusia yang suka makan yogurt. Tapi bukan sebarang yogurt tau! yang berperisa buah bagai tu semua penuh gula dan jika terlebih makan boleh ke kencing manis so please makan greek yogurt yang asli. Bagaimana nak hidang time raya? Hidang je lah macam tu tak pun ganti santan lemang dengan yogurt? Improvise kata orang, biar tak sedap asalkan sihat kan? Ubat pun pahit. Apa kebaikan greek yogurt? ia dapat membantu membina tulang yang kuat dan meningkatkan system imuniti badan. Maka terhindarlah dari penyakit kot? InsyAllah.

3) Soy

Kacang soya ni menjadi sesuatu yang didebatkan tentang benefits dia. Ada yang kata lelaki tak elok makan soya sebab mengganggu hormone. Soya kononnya tinggi hormone estrogen (ke pandai-pandai je buat statement?) Ini paling mudah lah hidangan dia raya nanti, buat air bandung tak pun jadikan kuih raya kan? Tapi tahu tak yang soya ni bagus untuk mengelakkan osteoporosis dan melawan cancer (katanya). Jadi tak salah mencuba untuk dihidangkan kepada para tamu. Kalau rajin perah sendiri macam saya selalu buat dulu-dulu.

2) Olive Oil

Minyak kak ton ni like seriously the best minyak ever lah. Kalau korang tak tahu kebaikkan minyak kak ton ni tak tahu lah nak cakap apa. Makan ke-2 terbaik dunia, minum macam tu je pun elok. Kaya anti-oksidan yang bagus untuk elakkan sakit jantung. Dia ada lemak baik yang membantu membunuh lemak jahat (ke buat pandai lagi?) Macam mana nak hidang time raya? letak je botol minyak kak ton tu atas meja ibaratnya minuman ringan. Elok hidang dalam shot glass lah, nanti hidang dalam gelas takut kembang tekak pula nak habiskan.

1) Kimchi

Ni adalah makanan kegemaran juga, bukan sebab feeling k-pop ke apa. Tapi memang sedap pun kimchi ni. Korang yang tak bernasib baik je makan kimchi resepi sendiri yang buat guna rempah tah apa-apa, tu yang tak sedap. Kimchi ni ada bakteria baik yang bagus untuk system pencernaan tau. So yang jenis-jenis buang air besar selang 4 hari sekali, elok lah makan Kimchi. Simpan najis dalam perut lama-lama nanti gas busuk tu naik ke otak boleh jadi bodoh, pastu mulut pun busuk (teori tanpa bukti). Nak hidang time raya? buat macam gado-gado tu, makan dengan tempe goreng pergh sedapnya terus wajah jawa tempe saya mampu bertutur Korea selatan dengan fasih.

So terinspirasi tak untuk hidangkan makanan sihat masa raya nanti? By the way, list ni memang list 5 makanan sihat dunia tau. Tak percaya google lah.

P/S: Tempe biar banyak-banyak dalam kuah lodeh tu. Baru sedap!

4 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page