top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

Fountain of Youth


Weekend haritu balik Rembau sebab ada kenduri kahwin, I thought it was one of my relatives punya kenduri ke apa and turned out to be wedding anak kawan mak yang dia kenal masa dia buat haji haritu. I wasn't complaining lah since I'm okay with anything yang involved free food! Before pergi kenduri tu, kitorang singgah rumah kawan haji mak lagi sorang and picked her up.

Lepastu gerak pergi kenduri and sedap ya lauk-lauk dia semua sebab masakan kampung Negeri Sembilan kan. Ada lah keli goreng berlado, ulam kacang botol, kuah lemak nenas ikan masin, ayam masak merah and macam-macam lagi. Bukan nak cerita pasal makanan pun sebenarnya, cuma nak cerita apa yang berlaku on the way balik dari kenduri. Lepas kenduri nak drop lah mak cik yang tumpang sekali tu, sebelum sampai rumah dia she asked my mom umur saya berapa, I said I'm 27 and she was like 'eh ingatkan baru belas-belas tahun, awet muda eh anak awak ni'. Obviously lah kalau dah kena puji macam tu kita ni akan seronok kan.

Tapi bukan itu yang nak diceritakan sebab saya pun tak tahu how people supposed to look like at certain age and apa yang saya pasti is I'm surely don't act like my age. I don't know if this is the anak bongsu syndrome but I can tell you that perangai saya memang macam budak-budak and I feel like budak-budak most of the time. As independent as I am but when with my friends and family, I noticed that they always said things like 'macam budak-budak lah dia ni' perhaps perangai tu juga lah yang membuat saya kelihatan muda dari usia sebenar?

But as fun as it may seem, not looking or acting according to your age is not always a good thing. Sebab orang will not take you seriously and people susah nak bagi tanggungjawab yang besar dekat korang and benda tu saya sangat-sangat merasainya bila time kerja. Orang selalu macam yakin tak yakin je nak suruh saya buat kerja but I will definitely deliver lah if they want me to do something given that benda tu masuk akal. Jangan lah suruh buat kerja yang patut kena 3 orang buat tapi saya kena buat sorang. Mengamuklah of course!

Now back to the post pasal wajah awet muda. Syukur lah saya ni dilahirkan dengan kulit yang tak berapa nak buat masalah kecuali berminyak. Jerawat tu sukar sekali nak singgah so I realized that I'm not the best person untuk refer pasal skincare routine. Even I had a moment where muka menggerutu habis untuk 5 months sebab pakai product lokal dulu but lepas-lepas tu tak ada dah kejadian ngeri selepas saya pakai skincare dari drugstore. So have I found the fountain of youth? entah lah mungkin hormon belum stabil lagi kot even dah nak masuk 30 tahun. Sekarang pun trying to grow my facial hair supaya nampak tua sikit, tapi facial hair pun tak nak tumbuh. Urgh!

P/S: With or without facial hair?

6 views0 comments
bottom of page