top of page
Search
Writer's pictureFaiz Faisal

Obsessed: I Need Intervention Because I'm a Shoe-holic



I don't even know why I need so many shoes! Kalau campur kasut-kasut yang dah buang, didermakan plus yang hilang, I have close to 100 pairs of shoes. I started to buy my own shoes zaman-zaman study bila dapat duit PTPTN kan. Orang bagi duit suruh belajar, kita sibuk habiskan beli kasut, lepastu bila tak cerdik pandai mengeluh pulak nak bayar balik kan.


Anyway, I just want to share kasut-kasut yang currently in my possession. Semua kasut-kasut ni dibeli dengan duit gaji sendiri ya. Kasut-kasut yang beli guna duit PTPTN dah habis rosak semua. Kita pulak dah lebih sepuluh tahun habis study kan. Okay now let's talk about what I look in a pair of shoes before I decide to buy them.


First of course harga lah, kalau within budget kita boleh proceed to point number two which is the design. I don't care if it's going to break my ankle or paralyze my feet, kalau dia cantik di mata saya and tak ramai sangat orang pakai, I'm going to buy it. So tu je lah kot kriteria memilih kasut by me. Now let's see my shoes!


Converse Sisters



I have a few converse yang I beli sendiri, two of them masa zaman sekolah. Black Leather hi-cut (kasut pengawas) and white hi-cut (sebelum jadi pengawas). Both shoes I dermakan dekat kawan I which I'm no longer in contact with. Lepastu dah kerja macam tak minat sangat converse sebab design dia biasa-biasa. But as of late, designs dia macam wow sikit so I bought the platform one for raya 2022 kot and another one yang tapak dia macam transformers tu I bought it back in 2020. Yang biru hujung sekali ni beli guna credit Zalora masa jadi intern dekat sana.


Oh I'm So Rare



Ni adalah antara kasut-kasut limited edition and collaboration that I've bought. Yang Adidas tu beli sebab feeling-feeling glass slippers lah dik. The Puma X RIPNDIP tu beli sebab dia cute plus I'm a cat lover. Of course kena beli. Yang hujung kanan tu Air Force 1 07 QS "Easter" sneakers and ni my first ever kasut 4 angkat. Masa nak beli ni berfikir jugak lah sebab before this I kecam orang spent duit ribu-ribu pastu letak dekat kaki. See karma is a bitch, tiber. Anyway cute kan design dia, what made me beli this shoes was the colour. So pastel so cute.


The Everyday Shoes



Kasut putih for me is a must have sebab senang nak masuk dengan mana-mana outfits kan. This one I beli dekat Max Fashion for RM69.90 je tau. Dah masuk 4 tahun dah pakai dan masih utuh (tapi dah reput-reput sikit lah). Siapa kata kena mahal baru berkualiti? Lagi satu ni kira kasut ke eh? Sketchers slip-on ni? Ni beli sebab ada Snorlax and Snorlax is a cat and I love cats. Boleh ke reasoning macam tu? Ni pun murah je beli sebab beli from Sketchers x Shopee. So boleh lah guna voucher-voucher.


So Comfy



Ni satu-satunya kasut yang paling selesa dalam banyak-banyak kasut that I have. Actually, I didn't plan to buy this shoes pun. Masa tu panjat GPO lepas-lepas dapat gaji kan kena hasut pulak dengan promo Sketchers, so harga dia jadi RM100 je. Kita pun beli lah konon nak buat kasut pergi kerja sebab banyak berjalan kan. Sudah nya pakai pergi gym je.


Formal Season



I fell in love with these shoes the first moment I laid my eyes on her. Zaman-zaman sebelum Zara bertindak bodoh buat kempen insensitive tu tau I bought these shoes. Dia macam gabungan formal and casual. Pulak time tu tengah sale, kena grab lah dik. Kita pembeli bijak. Kenapa bayar harga penuh kalau boleh bayar 50% off kan?


She's a Designer



This is probably going to be the one and only designer shoe yang I beli. Kopak dik lepas beli kasut ni, kita buat process photosynthesis je untuk hidup lepas beli kasut ni. Beli ni sebab I'm a fan of Versace Medusa and dalam banyak-banyak design kasut dia, ni je yang a little subtle with the Medusa logo, Greca pattern and the print. Okay lah kalau nak compare yang colour-colour gold tu kan.


So itu lah kasut-kasut yang ada bersama saya sekarang. I know I have enough but as I'm writing this pun, I'm still thinking about the shoes yang I nampak tengah on sale dekat Zalora. Help me!


1 view0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page