top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

ILLUMINAKING : 5 Favourite Dishes From The Local Bazaar


Dah dua hari berpuasa and I'm feeling great! Tapi belum ada chance nak singgah bazar lagi and I'm not a fan of bazar pun actually. Just that whenever I get the chance, these are the dishes yang saya akan cari dulu. Usually saya beli air dengan makanan ringan-ringan je, tak sangat nak beli lauk pun. Okay jom menahan lapar melihat juadah berbuka kegemaran saya!

1) Soya Cincau

I don't know about you but I can only enjoy this drink during puasa. Bila minum hari-hari biasa, nikmat dia tak sama. Not sure how it is possible but it is, lemak-lemak soya sejuk sambil kunyah-kunyah cincau that only can be appreciated during Ramadan.

2) Murtabak

Ini satu lagi makanan yang I only buy during Ramadan. Kalau time pasar malam biasa tak rasa pun nak beli tak tau sebab apa. My favourite kind of murtabak is filled with daging or isi ayam tapi kulit dia nipis and the murtabak itself pun nipis. So dia jadi rangup-rangup berinti. Oh sedapnya dengan sirap bawang tu!

3) Apam Balik

Yes my favourite apam balik is the thin crunchy one. I don't why I love everything thin and crunchy. And ada satu apam balik yang menjadi favourite is the one with nestum inside. Oh God sedapnya makan apam balik panas-panas lepas mimum soya cincau!

4) Tepung Pelita

The best tepung pelita is the one with daun pisang, kalau yang dalam plastic tu rasa plastic juga and sometimes rasa mcm ubat gegat bunuh lipas. I think there's another name for this kuih but I'm not sure what but dalam tu ada sengkuang. Ahh sedap bila sejuk-sejuk dalam peti ais tu and makan. I love Ramadan so much!

5) Nasi Kerabu

Okay nasi kerabu is the option for me bila lapar sangat and tak tahu nak beli lauk apa. So I'll buy nasi kerabu sebab to me it is sort of complete meal, nasi, sayur and what not. Tak payah nak fikir nak beli lauk apa because everything is there. Just enjoy the nasi with cold soya cincau. Is it time for berbuka already?

So korang selalu beli apa kalau pergi baza? ke cuci mata je?

P/S: So busy that I can't even write something decent!

14 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page