top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

Popping My Cookies


Raya is just two days away and baju raya dah siap cuma tinggal nak buat kuih. Previously, I've never baked my own kuih raya but this year I'm going to try make some for the fun of it. So kuih paling senang is chocolate chip cookies (so I think) maka dengan bahan yang ada saya pun memulakan lah process pembuatan chocolate chip.

Resipi tak nak kalah, I googles famous amous chocolate chip cookies punya recipe! So I gaulkan butter dengan brown sugar, ayak tepung dengan baking powder (you can google the recipe lah sendiri). Dah siap dough cookies tu, now it's time to bake them. Tapi sebab excited sangat so tak google pula cara penggunaan oven. For about 30 minutes I baked the cookies and I don't know for what reason, cookies tu tak keras (I poked it with sudu) and nak dekat 10 minit macam tu baru terfikir, maybe kena keluarkan dulu and bagi dia sejuk baru dia keras dan menjadi tekstur biskut kan.

Maka dengan logic itu tadi, saya keluarkan and about 5 minit cookies tu pun mengeras tapi saying seribu kali saying. Cookies saya hangus but I was trying to save what is left by scraping kesan-kesan hangus tu. Sudahnya tinggal debu. But I'm not a quitter (sometimes) so I made another batch and jadi lah juga. Berikut adalah hasilnya

Rasa dia masih sedap eh walaupun rupa tak seindah nama.

Cantik lah tu kan batch kedua? Sorry raya nanti tak boleh hiding sebab exclusively made for myself.

P/S: Dulu berangan juga nak buat bisnes cookies tapi....

17 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page