top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1440 Hijrah


Alhamdulillah diberi kesempatan lagi tahun ni untuk collect pahala yang berlipat kali ganda untuk topup mana-mana yang terkurang sebelum-sebelum ni. I remember back when I was a kid, bulan puasa ni ibaratnya seksaan sebab tekak haus tak boleh nak makan kan. Biasalah budak, we didn't know any better. Tapi bila dah besar ni, bulan puasa ni actually adalah bulan yang paling I look forward to sebab dengan janji-janji Allah untuk memberi ganjaran yang besar.

Plus setan pun tak ada kan, so nak buat benda baik tu tak lah dihasut-hasut sangat. This year juga merupakan tahun ke-7 berpuasa tanpa ayah. Al-fatihah untuk arwah ayah semoga rohnya tenang dan dicucuri rahmat. Tak minta banyak pun tahun ni cuma harap-harap hati ni kuat untuk menjadi yang lebih baik. Bukan senang kan hidup zaman sekarang ni? Semua benda dekat dunia ni nampak indah sebab memang dah terbentang depan mata. Susah hati seorang manusia ni nak berharap pada sesuatu yang belum pasti.

Tapi itu lah terletaknya iman seseorang tu. Kalau dia boleh tetapkan hati dia untuk sesuatu yang bukan didepan mata dan hanya bersandarkan janji-janji Maha Pencipta yang terkandung dalam kitab suci. Memang hebat lah iman dia. Kita ni semua bukan lah manusia sempurna dan bulan Ramadhan ni adalah satu bulan yang memang Allah dah sediakan untuk kita rebut peluang untuk topup balik pahala-pahala yang kita tertinggal. So jangan pelik bila kita nampak bulan puasa je barulah ada yang nak cium sejadah, baru ada yang nak mencapai tudung dan sebagainya. Boleh jadi dalam keikhlasan dia mengerjakan semua ibadah tadi yang tak pernah dilakukan pada bulan-bulan yang lain, Allah terima dan memberikan ganjaran pahala yang sangat besar.

Manusia boleh berudah dengan usaha sendiri serta izin dari Allah. Kalau kita nak berubah tapi tak usaha, ibaratnya nak gaji tak nak bekerja. Satu yang arwah ayah pernah pesan, jahat macam mana pun kita, sentiasa minta ampun dari Allah sebab Allah tu Maha Pengampun dan jangan serik minta ampun sampai nanti satu masa Allah tu akan hindarkan perbuatan keji dari mendekati kita.

Panjang lebar pula ceramah Ramadhan kan? So disini saya inging memohon maaf kepada semua kenalan jika ada salah dan silap zahir dan batin. Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna! Amin InsyaAllah.

P/S: Ketuk-ketuk Ramadhan last season kan tahun ni?

12 views0 comments
bottom of page