top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

I Do Part-time Counselling


Dah dah lah tu kan tulis blog in English. Berangan je kau kan? Well malam ni I'm not writing in English sebabnya malas. Tak larat nak perah otak yang tak seberapa ni untuk susun ayat omputih. So kita berojak sikit lah ye kali ni.

Okay back to the title, ye saya bukan lah cikgu kaunseling atau jurukaunseling ? (Ke apa eh panggilan korang panggil orang yang bagi kaunseling ni? Kaunselor eh?) Mana mana lah kan. Jadinya macam ni, sebab saya ni sejenis manusia yang suka dengar masalah orang and saya juga suka nak berkongsi. Maka, hadirlah segerombolan rakan rakan dan juga orang orang yang tak diduga dalam hidup saya untuk berkongsi masalah mereka. Mostly pasal relationships lah. Masalah bercinta, masalah keluarga, masalah tempat kerja dan juga masalah kawan kawan. I don't know lah kan, walaupun muka saya ni sering dikaitkan dengan keangkuhan. Tapi ada juga insan insan yang sudi untuk meluahkan masalah dorang dekat saya. So I really appreciate it sebab orang percaya dekat saya untuk cerita kan masalah. Ibarat kaunseling percuma lah (tak boleh minta payment sebab saya tak berdaftar, mampus kena saman nanti).

My life isn't that bermasalah sangat so saya banyak belajar dari pengalaman orang lain. So sometimes orang tanya so can someone single boleh bagi nasihat pasal percintaan? Macam mana orang yang tak ada masalah keluarga boleh faham masalah keluarga orang lain? The answer is I learned from others. Dengar cerita dorang macam mana dorang lalui saat saat sukar ya dalam hidup tu. From there I'm able to bandingkan kisah dorang dengan kisah kisah orang lain and dari situ saya dapat conclude kan certain things and came up with solutions for their problems.

I mean you don't have to be an animal to understand animal kan? So macam tu juga lah dengan saya. I don't need to be in a relationship to understand what are these people going through. So to all my friends out there or anyone at all, if you have any problems be it big or small. Come and talk to me, I am more than happy to listen to whatever hardship you are going through and I'll help you as much as I can.

I know it is not east to open up but trust me, you'll feel better if you let it out of your chest. Jangan lah ego sangat cakap semua masalah you can settle on your own. Nanti lama lama jadi gila baru tau.

( your friendly but fierce counsellor :p)

P/S: paling sedih kalau kawan/family bergaduh sampai putus silaturahim. Astaghfirullahalazim minta jauh lah.

18 views0 comments
bottom of page