top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

Man In The Mirror


I'm starting with the man in the mirror I'm asking him to change his ways And no message could have been any clearer If you wanna make the world a better place Take a look at yourself and then make a change

- Michael Jackson, Man in the Mirror -

(Image by Winterlilly2089 Devianart.net)

Lagu MJ yang ini is one of my favorite after Earth Song. The message behind this song is so powerful and it is something I can relate to. Maksudnya saya ni jenis yang belajar by example, saya suka ikut benda yang orang buat sebab dalam otak saya is kalau orang boleh buat saya pun boleh buat. So this song sedikit sebanyak mengingatkan saya yang kita kalau nak dapatkan sesuatu yang baik biarlah dari segi apa sekalipun, kita mesti mula dengan diri kita.

Zaman sekarang ni ramai orang nak kan something yang baik for example nak hentikan prejudis lah, nak kan hak sama rata lah, nak bumi hijau bebas pencemaran and macam macam lagi. Tapi approach semua orang is to voice out pendapat masing-masing and expect untuk orang dengar dan ikut apa yang kita nak. Tapi jarang sekali kita tengok orang-orang ni actually do the action. Contohnya, sekarang ni ramai gila ustaz ustazah express yang terus-terus nak attack orang yang buat silap tanpa cermin diri sendiri. Kadang orang yang kena tegur rasa meluat sebabnya yang menegur pun sama je perangai.

I do believe that sekarang ni ramai orang hati dah keras so nasihat macam mana pun tak jalan ini kan pula kita menengking memaki hamun sesama sendiri. Lagilah orang menyampah, so what we can do is to lead by example. Back to the song, if you want to make the world a better place, take a look at yourself and make that change. Apa-apa pun yang kita nak buat, kita kena tengok diri sendiri dulu barulah orang lain akan rasa hormat dekat kita. Jadi tak perlu tegur orang pun, orang yang akan segan tengok perbadi kita yang baik tu (I'm not referring to myself lah). Jujur cakap, aku lebih senang tengok cara orang-orang yang berpenampilan liberal (free hair, nampak side boobs) ni bergaul. Most of them yang aku kenal sangat baik dan pemurah. Tak lokek pun nak bagi derma kat orang-orang buta yang jual tisu tu. Compared to yang berpenampilan konservatif (aurat lengkap ditutup rapi). Being so judgmental and all. Tapi ini adalah circle yang aku kenal lah bukan semua (I'm not judging but I'm telling you guys what I've experienced okay).

Point dia disini is orang-orang yang berpenampilan liberal ni adalah orang yang tak suka masuk campur hal orang and not the 'I am going to shove my ideology up in your butt' kinda person. While the konservatif punya orang-orang ni mostly 'kau kena dengar nasihat aku kalau tak kau masuk neraka'. I mean yes we are aware of dosa pahala syurga and neraka. But as I said, we should lead by example, biar peribadi kita tu matched dengan penampilan supaya orang lain senang terima pandangan kita.

Untuk orang yang macam saya, yang kedudukan dia diantara baik dan jahat ni. Saya selalu juga try untuk set an example untuk others. Antara benda yang saya selalu buat dengan harapan orang lain ikut is to clean after myself after saya makan dekat fast food restaurant. Selalu kat McD ke KFC ke Ikea sekali pun, I'll try to put the dishes and tray dekat tempat yang sepatutnya. Supaya orang yang seterusnya boleh duduk senang-lenang and sambil tu memudahkan kerja orang lain.

So saya rasa dengan cara macam tu lebih berkesan dari kita jadi vokal dengan dakyah-dakyah kita yang menghukum terus pesalah. Sedangkan kita pun tak lah sesempurna mana pun. Jadi sebelum kita nak meletakkan hukum dan ideologi kita pada orang, kita praktikkan dulu dan biar orang tengok dan jadikan perkara baik yang kita buat tu sebagai contoh tauladan. Saya juga berharap lepas ni lebih banyak lagi lah manusia-manusia yang akan renungi diri sendiri dan berusaha untuk jadi yang lebih baik dimasa hadapan. Like usual, I don't really know what I'm typing here but I hope all of you get my point lah kan.

P/S: Ikhlas budi kita antara kita dengan Maha Pencipta, biarlah orang nak kata kita apa asalkan kita buat benda baik. Mungkin boleh letak azam untuk tahun 2018 juga?

9 views0 comments
bottom of page