top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

Throwback : Universiti Teknologi MARA Merbok


Selaku pelajar separa pintar, I didn't get any offers untuk masuk Universiti lepas habis SPM even application UPU pun tak dapat. So I applied for private university but macam biasa lah family tak mengizinkan sebab kos. Maka atas nasihat keluarga, saya pun buat rayuan tanpa kisah kursus apa yang diberikan. Setelah beberapa minggu, dapatlah saya panggilan untuk meyambung pelajaran diperingkat diploma dalam jurusan Pentadbiran Awam. My family sure was happy but I'm not so much because I want to do art. Mungkin ini sudah tertulis, so I went to UiTM Merbok Kedah. It was from 2009 till 2012.

I don't want to talk about keadaan belajar saya dekat sana but I want to talk about the friends and achievements that I've made there. First of all, UiTM Merbok lah yang menemukan saya dengan ahli-ahli FnF formerly known PPP. The bond yang masih utuh sampai sekarang and beyond insyaAllah. Shout out untuk Maria, Sofea dan Rita sebab masih kuat melayan karenah saya. Apart from that, lagi satu kenangan manis masa dekat sana is menang fashion sketch untuk Hari Asean dua semester berturut dan mendapat tempat kedua pada semester ketiga.

Kenangan ngeri tu ada lah a few tapi paling ngeri was while I was on the phone with my now ex dekat tepi kolej malam hari, tiba-tiba I saw a boy berlari masuk lading getah sebelah kolej. Sebab tengah asyik masa tu, tak ada lah syak apa-apa until I heard orang dalam koleh menjerit-jerit minta tolong. Rupanya ada budak kena toreh dekat muka masa tidur. Dan si penoreh tadi adalah budak yang lari masuk ladang getah tu. Nasib lah dia tak singgah dekat saya dan toreh muka saya dulu. It was scary lah sebab lori polis siap dating bawak anjing segala bagai.

All in all, UiTM Merbok ni banyak lah mengajar saya untuk menjadi orang dan mengenali orang. Lepas UiTM Merbok I can definitely feel the difference in me untuk approach orang. That's why I don't have many friends but the friend that I have are quality friends. Lavd ya.

P/S: Aksi kejar mengejar masih utuh diingatan.

25 views0 comments
bottom of page