top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

Throwback: One Frightful Night in Penang


(Image from Youtube)

I don't know if I'm supposed to share this story or not tapi tiap kali lepak dengan kawan zaman study dekat merbok dulu, cerita ni mesti menjadi bualan. Sebab character yang saya mainkan dalam situasi ni sampai sekarang saya tak sangka saya boleh buat benda macam tu. Those who know me tahu yang saya ni bukan jenis suka berdepan dengan masalah so as much as I care about the people around me, tapi bila keadaan tu I know I can't do anything to help, it is better that I help myself first.

Kisahnya bermula apabila saya dan beberapa rakan decided to overnight dekat Penang, so we rented a car and lepak lah tepi laut masa tu. There were 5 of us including a couple. Saya duduk seat depan couple tu duduk seat belakang dengan sorang lagi and my friend was driving. Lepak dalam pukul 4-5 pagi macam tu lah. Ingat kan tak ada masalah apa-apa but bila ingat balik memang kitorang cari pasal pun dah time-time macam tu lepak pula tepi laut. Tapi Nampak lah few other cars yang stop are situ juga and we thought selamat lah. Suddenly I saw a group of motorcyclist dekat hujung jalan, hati rasa tak sedap and I know something was about to happen that time so saya cepat-cepat sandarkan kerusi and 'tidur'.

Hati saya memang tepat! Orang-orang tu datang dekat kereta kitorang and suluh-suluh lampu and ketuk tingkap suruh buka. I can hear them but I was 'asleep' time tu kan tapi dalam hati ni berdoalah jangan my friend pergi buka my side of the window. I heard one of my friend dekat belakang cakap 'gerak' and my friend pun terus reverse pastu terlanggar pula motor diorang dekat belakang. Memang jadi point lah diorang nak mengamuk time tu. So dalam keadaan panic, my friend pun terus drive and the motorcyclist semua follow from behind and sumpah keadaan masa tu sangat menakutkan but I was in character, sleeping the whole aksi kejar-mengejar tu.

Jauh juga lah diorang kejar sampai dah separuh jalan atas Penang bridge dah masa tu baru diorang stop and turn back. My friend drove sampai seberang and pergi dekat petrol station untuk keselamatan. If you guys think masa tu I'm already awake, you guys are wrong. Masih dalam character tidur sebab dalam hati cakap, kalau diorang tiba-tiba buat kemunculan, I'm still asleep. Dah nak masuk pagi pukul 6-7 macam tu, we headed back to the island untuk pergi balai polis nak buat report. Yes ladies and gentlemen, masa dekat balai lah baru saya 'bangun' and bertanya kepada semua rakan-rakan, 'Kita kat mana ni? buat apa kat balai ni?' and I can tell from their face masa tu, so pissed and they asked me 'hang boleh tidoq nah?' Tak tau lah kalau diorang betul-betul ingat saya tidur time tu ke apa kan.

But I did opened up to them about it months later and cursed me for it. I think I deserved it but it was for the best. Kalau semua orang panic time tu, I don't think we would've made it, bayangkan semua orang nak panic terpekik terlolong, mesti kucar-kacir kan keadaan time tu? So with me 'asleep' maka kurang lah satu mangsa yang panic dan keadaan menjadi sedikit tenang. Well lepas-lepas kejadian tu, semua orang akan perli saya bila ada benda-benda kecemasan je diorang akan tanya, 'tak nak tidur ke?' be careful what you wish for because I might be sleeping the next time things like this happened again. Unless I'm the one driving lah, tak kan nak drive sambil tidur?

So saya nasihatkan anda untuk jangan pentingkan diri macam saya tapi kalau itu adalah jalan yang terbaik so why not?

P/S: Nasib diorang tak offer saya dekat motorcyclists tu sebagai cagaran langgar motor diorang.

13 views0 comments
bottom of page