top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

Asal Mana ?


First of all selamat hari wesak kepada yang menyambut (is it a sambutan?) okay back to the topic today. How do you answer bila orang Tanya 'asal mana?' korang akan jawan korang asal based on tempat lahir or tempat tinggal sekarang or tempat membesar? nak jawab secara detail memang tak lah kan sebab malas nak explain panjang. As for me usually saya akan jawab tempat saya tinggal currently lah which is Rembau Negeri Sembilan. Kalau nak jawab tempat lahir Kuala Lumpur and membesar pula I had a fair share between KL and Rembau sebab dari kecil sampai darjah 4 duduk KL. Darjah 5 onwards duduk Rembau but in between ada lah duduk Batu Pahat.

Tapi recently bila start degree and kerja, orang ingat saya ni asal Kedah. Mungkin sebab loghat Kedah tu dah lekat sejak study kat Merbok for a good 3 years. Mana-mana pergi je kalau jumpa orang baru (especially kerja) semua akan tanya 'oh Kedah belah mana?' I'm like 'no saya orang Rembau' but still in loghat Kedah. They'll be like 'padia orang Rembau cakap Kedah'. Well nak buat macam mana kan, I'll speak nismilan when I'm with my nismilan friends lah tapi most of my nismilan friends pun cakap KL dah lately. Saya je orang nismilan cakap Kedah and not just me, sampai kan kawan-kawan dari Johor pun ikut sama kami sembang Kedah.

Now back to you, macam mana korang jawab bila orang tanya 'asal mana?'

P/S: Masa duduk Kelantan 3 bulan tak lekat pula loghat tu tapi hati pula terlekat. eh? bye!

16 views0 comments
bottom of page