top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

YouTube is My Teacher


Belajar menjahit dekat mana? Dulu amik course apa? Itu lah few questions yang orang tanya lepas I told them that I made my own baju raya. Ingat dulu after SPM I wanted to pursue fashion design but parents tak bagi, ayah cakap benda tu bakat and kalau nak buat business baik study course business. Emosi lah masa tu sebab tak dapat study course pilihan. Tapi alhamdulillah ayah melarang dulu, sebab course fashion design ni bukan calang-calang harga dia. Even dekat UiTM murah sekali pun tapi along the way tu banyak juga nak spent duit untuk assignments and what not kan? Kita ni dah lah dari keluarga serba sederhana, terfikir juga kalau dulu study course fashion design entah mana nak cari duit untuk tampung sara diri.

(one of the first video yang saya refer untuk buat baju)

So started back in 2016, I bought my first mesin jahit and buka YouTube belajar semua benda from there. Alhamdulillah juga otak ni cepat tangkap benda-benda yang memang minat. Saya jenis belajar kena ada orang explain and visual at the same time. Ada orang belajar through membaca dia boleh faham or dengan orang explain je faham. But me, I need explanations and visual aid untuk memudahkan saya tangkap benda baru. Berkat kegigihan nak buat baju sendiri sebab tiap kali hantar kedai je, mesti dia tak menepati citarasa and langsung tak ikut apa yang kita request dengan alasan dia lebih tahu. Itu lah antara sebabnya saya nak sangat belajar menjahit so baju-baju yang saya teringin tu dapat saya buat sendiri.

Syukur juga so far baju-baju hasil tangan ni belum mendapat kecaman netizen-netizen lagi. Mungkin juga baju-baju saya tak lah out of this world sampai tak diterima akal kot. Anyway, I really hope that one day I can have my own clothing line and I need a business partner who believes in my designs and creations. So kalau awak ada simpan hajat nak buat business, contact-contact lah saya ni and kita bincangkan masa depan kita.

P/S: My boss did ask to buy one of my baju but sayang nak jual. Tak kan nak minta dia invest kan?

5 views0 comments
bottom of page