top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

How Do I Choose?


Making decision is never easy! Setiap keputusan yang kita buat akan menentukan hala tuju hidup kita. Nak makan apa? Kalau salah pilih makanan nanti kena food poisoning lepastu sakit masuk hospital kena bayar bill yang mahal. Nak pakai baju apa? Salah pilih baju nanti ada someone took our picture viralkan and kena kecam lepastu depressed meroyan tak nak keluar rumah kurus kering sakit masuk hospital kena bayar bill mahal. Can you see how crucial it is to make the right decision? Kalau dah tersalah buat keputusan, we still need to make another decision in order to make our bad decision in the past right. Faham tak?

So here comes my topic for today, should I choose passion or situation? Topic ni more related to my work life actually and I'm having a very hard time to decide because this of course will affect hala tuju hidup saya untuk jangka masa yang sangat panjang. Saya baru ada pengalaman kerja full-time for 3 years and yes saya dah merasa keadaan kerja dimana saya tak suka kerja tu but the pay was good and keadaan dimana saya suka kerja tu but the pay cukup-cukup makan. Jadi persoalannya disini dengan diambil kira situasi ekonomi peribadi serta negara sekarang, saya kena pilih kerja ikut passion or situation? Kalau ikut passion, yes memang minat saya untuk buat content dan menulis walaupun hasil tulisan tu sedih sikit but yes I love creating some contents and share them with others. Kalau ikut situation, saya perlukan kerja yang gaji tinggi biarpun saya tak minat kerja tu sebab saya memang memerlukan perbelanjaan sedemikian.

Bukan tak berbelanja ikut kemampuan dengan pendapatan sekarang. Tapi realitinya memang semua benda dah naik harga. Kalau bertanya kenapa tak sewa bilik dekat dengan public transport? Jawapan nya mudah, mahal! Dapat pula sewa yang murah, jauh dari public transport. Kena ada transport sendiri, bulan-bulan berapa pula harga kereta? Kalau sewa sendiri, kena pula beli makanan/barang dapur sendiri. Expenses petrol? Bill telephone? Mak dekat kampung? Tapi saya percayalah rezeki tu ada and maybe not in monetary wise but dalam bentuk lain kan? Sebab rezeki tu bukan duit semata-mata. But my main goal is to be able to provide for my mom. Dia minta apa and bila-bila masa and I will be able to give her tanpa alasan tak cukup duit ke apa ke. For now, I'm still unable to do so and saya sangat kecewa lah honestly.

So what should I do? Patut ke saya bekerja according to my passion or my situation?

P/S: Hidup ni kena pandai but it is easier said than done right?

7 views0 comments
bottom of page