top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

ILLUMINAKING: In Dilemma


Dilemma ni memang akan berlaku pada semua orang bila adanya pilihan. Dilema paling kerapa berlaku pada kita semua is 'nak makan mana?' Cuba bayangkan kalau makanan tu ada satu jenis, mustahil untuk berlakunya dilemma. Sekarang ni saya dalam dilemma untuk membeli peranti baru bagi membantu kelangsungan kerjaya saya. Pening otak nak beli Surface Pro 6 or iPad Pro 2018. Habis semua video comparison dah tengok but in the hampa sebab dorang suruh kita decide sendiri, so what's the point of me watching it? Mungkinkah saya ni seorang yang buta IT so apa yang diorang reviewkan tu saya tak berapa faham. Apa yang saya nak is a device yang sesuai untuk sketching and dalam masa yang sama boleh buat kerja-kerja basic seperti siapkan report, buat presentation hantar email and what not. Fikir punya fikir sampai lah sekarang ni tak boleh nak decide.

Itu dilemma yang tu, ni dilemma kerjaya pula. Not sure if everyone knows but saya memang minat buat content and seperti yang saya pernah cerita sebelum ni, saya sedang mengalami sedikit kesukaran untuk berkarya. Jadi benda tu dah affected my job lah sebab saya tak boleh nak keluarkan idea-idea untuk maintain kan social media page company. Content pun makin bosan and caption pun dah tak dapat nak dikeluarkan dari otak ni. Kalau sebelum ni saya ada visi untuk jadikan content writing sebagai karier, dimana saya bercita-cita untuk manage content team saya sendiri and eventually dapat menghasilkan sebuah content yang lebih menarik. Tapi itulah ada je kekangan terhadap cita-cita dan kekangan itu lah yang buat saya terfikir, can I make a career out of doing content full-time or content ni more to part-time and freelance whereby kita create content apabila ilham tu ada and bukan perah otak secara paksa hari-hari? Or adakah sebab gaji saya dibayar sedikit and benda tu buat saya terfikir yang saya mampu dan layak mendapat lebih?

Yes actually I do think so. I'm underpaid because I can't do the things that I want. My vision requires a team of creative people. I can't do this on my own and where I am right now tak mengizinkan saya untuk ada team yang focus pada content creation. So it is hard for me to bounce ideas with people but I'm okay to work alone but I need everyone to know where my limit is. You can't expect a a turtle to run like a horse right? But I always do that to myself, contohnya orang akan ada high expectation of me and kalau expectation dorang tinggi terhadap saya, expectation saya terhadap diri saya lagi tinggi and I can say that I failed myself almost everyday. Jadi dilemma disini ialah patutkah saya teruskan kerjaya saya sebagai seorang content creator for the time being or should I try something else with higher pay?

Dengan keadaan ekonomi sekarang ni, saya jujur cakap yang duit tu merupakan pendorong utama untuk seseorang memilih kerja. Yes kalau orang bising cakap graduan sekarang memilih kerja tu saya memang sokong, kami nak kerja yang cukup gaji untuk survive dekat bandar, sara mak ayah dan keluarga dan bayar hutang pendidikan. Saya pun bukan orang yang memilih kerja atas dasar minat ataupun kerja yang berkaitan dengan ijazah saya. Saya pilih kerja berdasarkan kelangsungan hidup. Kalau kerja kutip sampah dekat sekitar Kuala Lumpur ni gaji dia RM2800 sebulan, saya sanggup je. Tapi realiti nya bukan begitu. Jadi salah ke nak gaji mahal untuk hidup sekarang ni?

Sekian dilemma saya yang tak pernah berpenghujung.

10 views0 comments
bottom of page