top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

ILLUMINAKING: Self Diagnosed


Saya ni jenis yang tak minat nak pergi klinik sebab nya suasana tu sangat tak lively and rasa sakit tu makin menjadi-jadi plus doktor mesti bagi sebab yang sama kenapa saya sakit. So ibaratnya pergi klinik ni memang dah tahu punca sakit cuma pergi tu nak amik ubat and mc for the day je. Sebab tu lah Instead of pergi klinik, saya suka buat self-diagnosis lepastu panic sendiri! Just recently saya ada pergi klinik sebab sakit belakang datang balik and kali ni lain macam sikit sebab dia sakit dari tengkuk tarik sampai bahu kanan turun ikut spine tu and sakit sampai tulang rusuk kiri paling bawah. Specific bukan? yes memang macam tu rasa sakit dia.

So dari pergi jumpa doktor and dapat jawapan yang sama, which dia cakap yang badan saya ni dah overused and kena rehat yang cukup. Saya pun amik inisiatif untuk Google symptoms yang saya ada and for now, penyakit yang almost checked all boxes adalaha penyakit MS (Multiple Sclerosis). Bukan lah mintak sakit macam tu sebab kalau baca dia punya penyakit tu, ngeri sungguh and mintak jauh lah.

Tapi tu lah sakit belakang kali ni memang tak chill langsung. I can't even focus and my attention span pun makin singkat. I can't pay attention dekat benda yang sama untuk masa yang lama. Even this blog post yang patut post semalam pun baru harini siap. Sebab bila sakit yang libatkan tulang belakang ni macam ngeri sikit because involve sistem saraf bagai kan. Kalau nak tahu apa itu MS, boleh lah Google and fahamkan kenapa saya rasa saya ada alami symptoms MS.

Plus boleh ke kita pergi klinik and cakap dekat doktor yang kita suspect diri kita ada certain penyakit? Sebab every time jumpa doktor dia cakap sakit kita biasa je nothing serious but kita yang sakit ni rasa otherwise. Ke kita je yang melayan rasa sakit tu? Takut lah sebab nanti sakit ni mesti affect my daily life especially work. Baru-baru ni dah asyik kena tegur je kenapa I look like I'm not in the room and kenapa kerja a bit haywire. Personally saya rasa saya dah buat betul-betul but ended up benda tu tak betul pun.

Again, boleh ke eh kita cakap dekat doktor untuk check if kita ada penyakit tertentu?

P/S: Kadang-kadang makan pain killer pun tak rasa apa.

7 views0 comments
bottom of page