top of page
Search
  • Writer's pictureFaiz Faisal

ILLUMINAKING: Clinic Issues


I wasn't always in my best shape sejak-sejak habis sekolah and recently my chest pain makin menjadi-jadi. I mean it was there before but not as serious sebab everytime ada movements like menggeliat, tarik nafas dalam-dalam, ketawa mesti this part of my chest akan sakit. Tempat tu dekat area rusuk kira belah bawah nak ketengah sikit. Being me, I googled lah all the symptoms in the world and of course takut.

My friends semua suruh pergi klinik because they're scared it could be something serious. So here's the thing, bukan tak nak pergi but based on my past experiences, I already know the answer. The diagnosis would be nothing serious and all I will get is painkillers. So these past weeks, dada makin sakit and since everyone insist, saya pun pergi lah hospital at first. Dorang cakap dorang tak ambil pesakit luar, kena pergi klinik and dapat surah rujukan baru boleh datang hospital.

Listening to that pun dah buat rasa malas nak pergi klinik. Sebab memikirkan semua orang yang risau, I went to the clinic and do all the ECG, check itu ini and doktor cakap semua okay tak ada masalah. Mungkin sakit tu luaran je and dia pun bagi cream and painkillers like usual. I don't know what to feel, mungkin kah ini satu penyakit mistik? Should I go for perubatan alternative? I mean if the modern technologies can't help to identify what is going on with my chest, maybe a bomoh or an ustaz can? Entahlah kadang tu rasa malas nak layan rasa sakit ni.

Teringat masa umur 16 tahun dulu kena warded sebab satu badan bengkak. Ambil darah, urine test apa semua. Last-last discharge macam tu je. Tak bagitau pun apa sebab badan bengkak apa semua. So what should I do really? Serious tak tau ni.

P/S: Kalau check dengan perubatan Islam, risau dorang cakap dalam badan ada Syaitan. If so, hopefully bulan puasa nanti lega sikit.

2 views0 comments
bottom of page